Flere mord under samme titel!

“Jeg vil virkelig gerne læse krimien med titlen xxxxxx, har du den?” En type af spørgsmål, som i sagens natur ofte bliver stillet på et bibliotek.
Bibliotekaren kan så meddele, at bogen med lige netop den titel enten er på hylden eller ikke er det.
Men! Der er dog en anden mulighed, nemlig at der findes flere bøger med samme titel. Og låneren er højst sandsynlig ikke ligeglad med om han/ hun bliver sendt hjem med Dukkebarn af Mo Hayder eller af Carin Gerhardsen.
En bogs indhold er naturligvis beskyttet af ophavsretten, men titler er det ikke. Derfor er det muligt at finde en lang række bøger med samme titel. På det indholdsmæssige plan er der dog langt fra lighedspunkter bøgerne imellem. Vi har samlet en håndfuld, som deler titel, men ikke indhold. Mange på listen befinder sig indenfor krimigenren, nogle på grænsen og andre slet ikke.
Du kender sikkert flere af titlerne. Se listen herunder og genkald dig tidligere læseoplevelser eller bliv inspireret til nyt læsestof.
Michael Katz Krefeld “Afsporet” (til venstre): Første bind i Michael Katz Krefelds intense krimiserie om kriminalbetjent Thomas “Ravn” Ravnsholdt. Han er sendt på sygeorlov fra Station Citys specialenhed, efter at hans kæreste, Eva, er blevet brutalt myrdet under et hjemmerøveri. Ravn bliver revet ud af sin sorg, da en nær ven beder ham om hjælp til at finde en ung pige, der forsvandt sporløst et par år tidligere. Efterforskningen tvinger Ravn tilbage mod sin gamle arbejdsplads og ned i den københavnske underverden.
James Siegel “Afsporet” (til højre): Da den ordinære reklamebureaudirektør Charles med 18 års lykkeligt ægteskab bag sig en dag kommer for sent til sit daglige tog til byen møder han den charmerende, og gifte, Lucinda, og falder for hende med et brag. Efter et stykke tid udvikler forholdet sig dog til et uhyggeligt, brutalt mareridt, hvor Charles, uden at kunne dele det med sin hustru eller gå til politiet, må klare paragrafferne selv for ikke at blive afsporet
Mark Billingham “Bangebuks” (til venstre): Kriminalkommissær Tom Thorne er sat på en mordsag, der fremkalder så skræmmende tanker og billeder, at det næsten ikke er til at bære. Morderen har udvalgt sit offer på en undergrundsstation i London. Samtidig på King’s Cross – i den anden ende af London – er en kvinde forsvundet, og Thorne får mistanke om, at de to sager er forbundet.
Anna Kløvedal “bangebuks” (til højre): Lone er en super checket kvinde sidst i 30´erne med styr på både karrieren og sit privatliv. Kun hendes mand ved, at hun lider af angst. Hun er kronisk bange for at blive syg, alvorligt syg. Og hun er bange for at være alene, køre hurtigt i bil, rejse og alt hvad der er uforudset. Konfronteret med den helt konkrete angst for fremmede, truende mænd i mørke kælderrum går det op for hende, hvilken angst der er den værste at være offer for – og det er først i de grænseoverskridende handlinger, at hun møder og lærer sig selv at kende.
Agnete Friis “Blitz” (til venstre): Da kommunen truer med at fjerne Ellas søn er hendes tålmodighed opbrugt – nok har hun brugt det meste af sit liv i det offentlige system, men her går grænsen. Hun tager sin søn med sig til sin barndomsby Klitmøller, og her er det tid til at få bugt med de ting fra fortiden, der er igang med at ødelægge hendes fremtid.
Fredrik Skagen “Blitz (til højre): Det hele begynder med, at 14-årige Cecilie Nilsen lader sig fotografere i halvpornografisk positur til sladderbladet Blitz. Kort efter forsvinder hun sporløst. Sagen om Cecilies forsvinden skubbes i baggrunden, da en brevbombe afsendt fra Trøndelag dræber sin modtager i Oslo. Og samtidig medvirker unge Bård Brandsjø uvidende i røveriet på en pengetransport. Har disse tre ting noget med hinanden at gøre? Det mener Schrøder og Damgård, at de har, og de to kriminalreportere begynder tålmodigt at grave i sagerne. Det viser sig, at de kommer til at bidrage til et skæbnespil, hvor afslutningen bliver et uventet crescendo!
Carin Gerhardsen “Dukkebarn” (til venstre): To forskellige sager lander på kriminalkommissær Sjöbergs bord næsten samtidig. Et mord, der finder sted på færgeoverfarten fra Sverige til Finland, og en efterladt baby, som politibetjenten Petra ved et tilfælde finder i et buskads. Sjöberg og resten af holdet fra Hammerbypolitiet skal til bunds i de stockholmske familietragedier. Mordsagen fører dem ned i et miljø, hvor alkohol og svigt er en fast bestanddel af hverdagen. Og babyen er der tilsyneladende ingen, der savner.
Mo Hayder “Dukkebarn” (til højre): Patienterne på den lukkede afdeling på Beechway Sikringsanstalt i Bristol er letpåvirkelige. En hallucination kan sprede sig som et virus. Da uforklarlige strømafbrydelser fører til en række skrækindjagende hændelser, breder frygten sig fra patienterne til personalet. Midt i det stigende hysteri prøver oversygeplejersken AJ desperat at beskytte sine patienter. Mod det usynlige. Mod det, der kommer lige efter, strømmen er gået.
David Baldacci “Dødens time” (til venstre): De to tidligere Secret Service agenter Sean og Michelle driver et detektivbureau i en lille søvnig by i Virginia, men da en seriemorder begynder at slå folk ihjel som en copycat af berømte amerikanske seriemordere, får de deres sag for, og samtidig er der sagen om indbruddet i den lokale velhavende families hus, som måske har forbindelse til mordene.
Peter James “Dødens time” (til højre): I “Dødens Time” kommer kriminalkommisær Roy Grace endnu engang ud i en vanskelig sag da en gammel dame bliver myrdet i forbindelse med et voldsomt røveri i Brighton.
Udbyttet fra røveriet viser sig at være antikviteter, som er flere millioner værd – heriblandt et ganske særligt ur, som underligt nok er det eneste, de pårørende går op i.
Røveriet viser sig at trække tråde langt tilbage i tiden og helt over til New York. Det er en mere kompliceret sag at opklare end som så, men Grace skal have den løst.
Mons Kallentoft “Den femte årstid” (til venstre): Maj måned viser sig fra sin mest omskiftelige side. Vinterens kulde forsøger stædigt at kvæle Linköpings spirende forårsvarme, da en børnefamilie trodser vejret og tager på skovtur. I skovens mosbund finder familien liget af en ung kvinde. Skræmmende velbevaret og midhandlet til uigenkendelighed.
Henning Mortensen “Den femte årstid (til højre): En skildring af det kriminelle miljø, hvor alle holder øje med alle, ingen blotter sig, men alle forsøger at mele deres egen kage.
Steffen Nohr “Det forsvundne bibliotek” (til venstre): I 2006 var den danske computerspecialist, Anders Kloder, en del af en hemmelig ekspedition i Marianergraven, hvor CIA havde fundet en mystisk stentavle. Det lykkedes for Kloder at afkode de ukendte inskriptioner, og man fandt noget i dybet. En hemmelighed, der viste sig at få katastrofale konsekvenser for mandskabet og missionen. Kloder blev smidt på porten – den fejlslagne mission krævede sin syndebuk.
A.M. Dean “Det forsvundne bibliotek” (til højre): Han var vogteren. Arno Holmstrand er ved at dø. Hans liv bliver bragt til ende af en organisation, der har i sinde at få fat i de hemmeligheder, som Arno har brugt hele sit liv på at bevare: nemlig beliggenheden på det forsvundne bibliotek i Alexandria, og den viden det har gemt på i flere århundreder.
Julie Parsons “Morgengaven” (til venstre): Morgengaven er det, man blandt insektforskere kalder en friergave – et haninsekt dræber en anden han og bruger liget som gave til hunnen for selv at komme til! Noget lignende sker her for Anna, som ensom og ulykkelig bliver et nemt offer for psykopaten Matthew.
Dea Trier Mørch “Morgengaven” (til højre): Signe og Jacob, kendt fra romanen Vinterbørn, er begge keramikere, elsker og respekterer hinanden, og alligevel får de uoverstigelige problemer i deres ægteskab.
Sarah Waters “Nattevagt” (til venstre): London 1947. Helen og Viv driver et ægteskabsbureau, Duncan arbejder på en stearinlysfabrik, og Kay vandrer hvileløst rundt i gaderne, plaget af minderne fra sin tid som ambulancefører i den bombehærgede storby.
Som alle andre længes de efter at lægge krigen bag sig og komme i gang med fremtiden.
Men for dem alle står en hemmelighed i vejen. Dybt i sig gemmer de hver især på en dramatisk og blodig historie fra de frygtelige krigsår, hvor de valgte kærligheden og betalte dyrt for den.
Helene Tursten “Nattevagt” (til højre): En kold februarnat går strømmen pludselig på Löwanderska Sygehus i Göteborg. Respiratoralarmen begynder at hyle, og læge Sverker Löwander styrter ind på intensivafdelingen. Men patienten i respiratoren er allerede død, og sygeplejersken, der overvågede ham, myrdet. Da Irene Huss møder op, hævder det eneste vidne at have set sygeplejersken Tekla gå rundt på gangene på mordnatten. Men Tekla hængte sig på sygehusets loft 50 år tidligere.
Jógvan Isaksen “Nordlys” (til venstre): Færøernes nyvalgte, kvindelige lagmand – eller lagmor i folkemunde – bliver skudt under juletræstændingen i Tórshavn. Kort efter omkommer to mennesker i en påsat brand på en båd i havnen. Hannis Martinsson, der arbejder som journalist på “Bladet”, sætter sig for at undersøge om der er en forbindelse mellem de to hændelser, og han får snart færten af, at denne sag lugter slemt af homofobi.
Nora Roberts “Nordlys” (til højre): Politimanden Nate søger forandring og vælger en lille by i det iskolde Alaska. Hans møde med den barske natur, en kvindelig vildmarkspilot og en gammel forbrydelse får på alle måder ændret hans liv.
Varg Gyllander “Ondskab” (til venstre): Nynazisten Styrbjörn Midvinter bliver skudt med en pil. Er motivet politisk? Ulf Holtz og Pia Levin finder frem til, at mordet skyldes voldsomme begivenheder i Styrbjörns fortid.
Chris Carter “Ondskab” (til højre): Et tilfældigt uheld ude på landet i Wyoming får sherifkontoret til at anholde en mand for muligt dobbeltmord, men yderligere undersøgelser tyder på en langt mere grufuld opdagelse – en seriemorder, der har kidnappet, torteret og lemlæstet ofre over hele USA i mindst 25 år. Den mistænkte hævder, at han blot er en brik i en enorm labyrint af løgn og bedrag – er han til at stole på?
Johan Theorin “Skumringstimen” (til venstre): En tåget sensommerdag i begyndelsen af 70’erne forsvinder en lille dreng på Øland. Ingen spor efterlades. I dage og uger leder familien, politiet og frivillige efter ham. Mere end 20 år senere får drengens mor Julia et uventet opkald fra sin far, søkaptajnen Gerlof Davidsson. Han beder hende om at komme til Øland for at hjælpe ham med et nyt spor af det forsvundne barnebarn.
Marcia Willett “Skumringstimen” (til højre): To ældre engelske søstre påtager sig pasningen af en tredje, dement søster. Samtidig lukker de op for længst glemte familiehemmeligheder, der er svære at se i øjnene.
Ole Henrik Laub “Trofæ” (til venstre): Klemens lider af skriveblokering, men kommer igen i gang med sin roman, da han får fingrene i et ufærdigt manuskript fra en kollega, hvilket er godt for romanen, men absolut skæbnesvangert for Klemens’ tilværelse.
Steffen Jacobsen “Trofæ” (til højre): Elizabeth Caspersen er en hovedrig arving til et verdensomspændende dansk industriimperium, men finder en dvd i sin afdøde fars pengeskab. Filmoptagelser skildrer enkynisk, velorganiseret menneskejagt i et arktisk landskab. En jagt, der ender med en ung mands død. Filmen kan ødelægge Elizabeth Caspersen, hendes familie og farens eftermæle. Hun hyrer ekspolitimand og ekssoldat Michael Sander til diskret at identificere offer og bødler. Sander hvirvles ind i en gådefuld og bizar verden med menneskesafarier, organiseret af en gruppe jægere og veteraner fra Balkan og Afghanistan og rigmænd med herrefolksmentalitet, der kræver bestandigt farligere adspredelser.