UnderCover #2 – “Farlig fortid”

Du tænker måske ikke så meget over det. Og alligevel er det måske det, du tænker mest over! Nemlig, forsiden på bogen du læser.
Det er forsiden, der får dig først fra start, når du skal læse. Den fanger blikket og genererer billeder, tanker, idéer, fornemmelser og stemninger i hovedet på dig, inden du overhovedet giver dig kast med at læse. Og så kan det i mange tilfælde også være forsiden, der afgør, hvilken bog der skal med os hjem fra boghandleren eller biblioteket.
Med andre ord, har forsiden en meget stor magt over os.
Vi har på Krimimessen sat os for at se nærmere på udvalgte forsider inden for netop krimigenren. For genremæssigt er der nemlig også stor forskel på, hvilke virkemidler (herunder farve, motiv, opsætning mm.) der bliver brugt i forsidedesign. Vi tænker sandsynligvis ikke så meget over det, når vi sidder med bogen, men der ligger et hav af strategiske overvejelser bag bogens indpakning.
Over de kommende uger kører vi her på Krimimessen.dk en serie om forsidedesign, hvor vi har spurgt en række af Danmarks store forsideillustratorer, hvordan en forside bliver til.
I DENNE UGE SÆTTER VI SPOT PÅ FORSIDEN TIL Julie Hastrups “Farlig fortid”.
I den forbindelse har vi talt med grafisk designer Anne Kragelund, som har stået for bogens omslag.
Hvor kommer idéen til netop denne forside fra?
– Til denne forside fik jeg at vide, at der meget gerne måtte indgå et billede af en bestemt kirke, som er nævnt i bogen. Derfor tog jeg udgangspunkt i de billeder jeg kunne finde af kirken og af landskabet omkring.
Hvilke overvejelser har du gjort dig mht valget af motiver, farver, opsætning osv.?
– Kirken var som sagt på plads stort set fra starten – og harmonerer også meget godt med de tidligere omslag jeg har lavet til serien, hvor der ofte indgår et motiv fra et af de steder, hvor bogen foregår. Vi har også tidligere haft en kvindeskikkelse med i billedet, som skal forestille at være hovedpersonen, så det ville vi gerne fortsætte med.
Mht farver osv, så gjaldt det både om at differentiere farverne fra de tidligere bøger, og også om at farverne skulle være stemningsfyldte, og lidt faretruende og mørke, for at signalere at der er tale om en krimi.
Hvor meget kendte du til bogen (plot, tema osv.) inden du gik i gang med forsiden?
– Jeg får altid en synopsis af bogen og som regel også et manus som jeg kan skimme igennem.
Hvad er en god og effektiv bogforside efter din mening?
– En god bogforside sætter læseren ind i den stemning som bogen har. Efter min mening må man gerne tage sig lidt ‘kreative friheder’, dvs. det behøver ikke at gengive nøjagtige scener fra bogen. Og så skal den også kunne skille sig ud i mængden, være markant enten ved hjælp af typografi eller billedsprog.
Anne Kragelund har arbejdet med design af bogomslag i over 15 år. Hun har boet i London i 8 år, hvor hun arbejdede for nogle af verdens største forlag, og de sidste 7 år har hun været selvstændig med opgaver for både danske og internationale forlag.
Er du blevet hooked på dét med forsider, kan du læse mere om emnet i artiklen “Bogforsidens magt”.