Q&A med Michael Katz Krefeld, Stefan Ahnhem og Mogens Blom

Michael Katz Krefeld
Hvornår fandt du ud af, at du ville skrive krimier/thrillers?
Det er en genre, der altid har interesseret mig. Da jeg i sin tid skrev tv-serier og syslede med tanken om at skifte manuskripterne ud til fordel for at skrive bøger, så var det meget nærliggende at kaste mig over thriller/krimi genren.
Hvad er din inspiration og drivkraft, når du skriver?
Det kan være rigtig mange forskellige ting. Som regel er det et emne jeg selv ønsker at blive klogere på eller som fascinere mig eller som jeg synes mangler at få fokus. Så som sociale problemer som f.eks. overgreb mod børne- eller menneskehandel. På den måde kan jeg godt lide at krimigenren kan tale til læsernes følelser og man måske med bogen kan rykke på nogen holdninger. Men det er vigtig for mig, at der ud over temaet også kan spindes et spændende plot. Her er det tit de karakterer, som jeg opfinder undervejs der er drivkraften. Både for historien – men også for mig som forfatter.
Hvordan griber du skriveprocessen an?
Dag for dag. Jeg synes ikke, at jeg har en decideret fasttømret formel eller arbejdsproces, som jeg griber til Det er klart at med en spændingsbog, hvor plot og de forskellige twist er vigtige, må man nødvendigvis som forfatter planlægge en hel del Men jeg synes at ideerne kommer til mig på mange forskellige måder, og at arbejdsdagene derfor ikke ligner hinanden. Med undtagelse af at det altid handler om at skrive. Skrive, skrive,skrive,
Ved du, hvem morderen er, når du begynder at skrive?
Igen er det forskelligt. Med nogen af mine bøger har jeg vidst, hvem der gjorde det med det samme, men med andre har jeg ladet forskellige muligheder stå åbne indtil sidste fase i skrivningen. Jeg kan for det meste godt lide at have en rimelig åben slutning når jeg starter, det gør det lidt mere spændende som forfatter at skulle afslutte projektet fordi man på den måde kan overraske sig selv.
Hvilken krimi/thriller er den bedste, du selv har læst?
Oj, jeg har læst mange gode. Jeg synes at noget af det mest interessante jeg har læst var Hannibal-serien. Dels fordi det er afsindig godt håndværk, men også fordi at forfatteren selv blev forført af sin egen skurk og begyndte at skrive om ham istedet for den oprindelige hovedperson. Det gør det hele meget uforudsigeligt og ikke mindst uhyggeligt.
Stefan Ahnhem
Hvornår fandt du ud af, at du ville skrive krimier/thrillers?
Efter i flere år at have skrevet manuskripter til komedier og børnefilm ville jeg gerne skrive noget spænding i stedet for. Lidt ligesom når du har spist for meget sukker og længes efter noget salt.
Hvad er din inspiration og drivkraft, når du skriver?
Jeg har altid været inspireret af at bygge. Lego, Mekkano og nu Fabian Risks univers. Den eneste forskel fra da jeg var lille, er, at jeg nu har et uendeligt stort antal legoklodser til mit projekt. Og jeg vil gerne bygge noget stort. Noget rigtig stort.
Hvordan griber du skriveprocessen an?
Jeg sætter mig på en café, har musik i ørene og notesbogen ved hånden. Alle mine ideer begynder der. Problemet er, at jeg spiser lidt for mange kager i lige netop den fase.
Ved du, hvem morderen er, når du begynder at skrive?
Ja – og også temaet og hvordan det begynder. Derefter går jeg igang med en konstant frygt for om jeg kommer til at få det hele til at gå op til sidst. Men frygten er en ret god drivkraft, når man skriver krimier.
Hvilken krimi/thriller er den bedste, du selv har læst?
På det seneste er det helt sikkert “Kvinden der forsvandt”. Interessant, spændende og skræmmende. Anbefales til alle – også til dem som ikke plejer at læse krimier.
Mogens Blom
Hvornår fandt du ud af, at du ville skrive krimier/thrillers?
Jeg var 26 år og det irriterede mig, at alle de thrillers/spionromaner jeg læste dengang, kun havde udenlandske hovedpersoner. Hvorfor kunne det ikke være en almindelig ung dansker som mig selv, der blev hvirvlet ind politiske intriger og menneskejagt (og endte med heltinden i sine arme)? Så gik jeg i gang.
Hvad er din inspiration og drivkraft, når du skriver?
Jeg har i ti år arbejdet med Mellemøsten som seniorrådgiver i Udenrigsministeriet. Oplevelser fra disse år, de mange mennesker jeg har mødt og de store dilemmaer i forholdet mellem Vesten og Mellemøsten bruger jeg som bagtæppe for arbejdet med min nye serie om efterretningsagenten Maiken Tarp.
Hvordan griber du skriveprocessen an?
Jeg prøver at planlægge, lægge spor ud og have et skelet parat før jeg går i gang. Men meget opstår i selve skriveprocessen. Personer og udviklingen i plottet føre mig nye steder hen, jeg ikke havde forudset.
Ved du, hvem morderen er, når du begynder at skrive?
Ja, og så alligevel ikke. For selv om jeg havde planlagt at personen skulle ’gå til højre’, hænder det at vedkommende ’går til venstre’ og fører mig i en helt ny retning.
Hvilken krimi/thriller er den bedste, du selv har læst?
’Den standhaftige gartner’ af John Le Carré er en bog jeg ville ønske, at jeg kunne havde skrevet. Jan Guillou og hans serie om Carl Hamilton har kostet mig mange nætters søvn og i krimi-genren synes jeg, at ’Manden der ikke var morder’ af Michael Hjort og Hans Rosenfeldt er noget af det mest helstøbte, der er kommet de sidste år.