Møde med Daniel Dencik

”Nu fortæller jeg det hele”.
Sådan starter ”Nordisk vildt”, Daniel Denciks nye roman, som udkommer d. 12. oktober på Politikens forlag.
Sætningen er på én gang helt enkel, men samtidig siger den os en helt masse. Der er en særlig fremdrift i de fem små ord, som udgør bogens anslag. Der er både lagret en vis forløsning i sætningen, men også en varsel om at noget er sket og noget vil ske. Man bliver fanget ind fra bogens spæde start, og efter min mening er det én af de bedste begyndelser på en historie, jeg længe har læst. Men nok om det.
Jeg sidder sammen med en flok bogbloggere på Horsens biblioteks 3. sal. Hovedpersonen er forfatter og filminstruktør Daniel Dencik og anledningen er netop den udgivelsen af romanen ”Nordisk vildt”.
Og bogens førnævnte førstesætning er måske også meget sigende for denne eftermiddag, hvor Daniel fortæller vidt og bredt om romanens tilblivelse fra den spæde idé til den færdige bog.
Bukkejagt og jødisk mystik
Bogens handling udspiller sig i det østjyske et sted mellem Horsens og Juelsminde, og handler om to tvillingebrødre som lever deres liv meget forskelligt. Den ene, Silas, er tidligere soldat og en rastløs enspænder, som ryger joints og går på bukkejagt. Broderen Elias er modsætningen. Han er familiemenneske og kvantefysiker med stor interesse i jødisk mystik. Og så sker der pludselig noget i historien som ændrer brødrenes forhold til hinanden.
I forbindelse med det enorme researcharbejde, der ligger forud for romanen, har Daniel blandt andet opholdt sig på Palsgaard Gods ved Juelsminde i en længere periode.
Daniel bor i København, og jeg starter med at spørge ham om, hvordan det er at komme tilbage til området her på Horsens-egnen. Han fortæller mig, at det jo næsten er som at besøge sit andet hjem.
Han fremhæver har det været nødvendigt for ham at både mærke, føle og være mentalt og fysisk tilstede i de miljøer, han beskriver i bogen. Han vil ikke bare være en københavnerforfatter, som planter mærkelige historier i det jyske fordi der måske er en opfattelse af, at alt kan ske herovre i det mørke Jylland, fortæller Daniel med et smil.
Og den form for ”method acting” i skrivearbejdet går igen i det meste af Daniels forfatterskab samt filmarbejde. Daniel har endda ”spillet” Silas in real-life overfor en politiet og en restpsykiater i en afhørssituation, for at fornemme stemningen og skabe den rigtige dialog. Meget overbevisende. Psykiateren fandt ham lettere psykotisk, fortæller Daniel og ler.
På jagt på godset
Mens mange sandsynligvis vil foretrække at beskæftige sig med velkendte ting og metoder indenfor egen ”comfort-zone”, så går Daniel stik modsat og graviterer mod det han ikke ved noget om.
Og da én af brødrene i romanen dyrker bukkejagt og har et stærkt ønske om at restaurere den nordiske fauna, så var der da heller ikke andet for end at Daniel måtte finde en vej ind i dét miljø.
Derfor Palsgaard Gods, hvor han fik ”infiltreret” jagtmiljøet og forsøgte at komme tæt på jægeren og de tanker der opstår derude i skoven, når alt er stille, enkelt og kogt ned til natur og menneske.
Daniel læser en passage op fra bogen, og man får en tydelig fornemmelse af forfatterens store kontrol over sproget.
Der er en særlig smuk og poetisk tone i romanen og nogle gevaldige spændinger i plottet, som hiver læseren dybt ind i historien. Det er godt gjort.
”Nordisk vildt” udkommer i dag på Politikens forlag.
Den er resultatet af godt fire års hårdt arbejde. På trods af de mange timers research på jagtmarkerne er forfatteren dog ikke blevet rendyrket jæger efterfølgende. Anderledes forholder det sig med romanen, hvor læseren efter flere timer i selskab med Silas og Elias med al sandsynlighed vil tage ”Nordisk vildt” til sig.
Der venter en stor læseoplevelse, som bliver hængende længe efter at sidste side er vendt.