“Jeg har nok en ”medfødt” tendens til at se verden som en kamp mellem det politiske og det personlige” – Interview med Nis Jakob

I marts udkom Nis Jakobs “Kaliffen”, der er 4. bind i serien om danske Wolf og russiske Inessa.

Første bind i serien, “En død russer”, udkom i 2018 til flotte anmeldelser og er blevet lyttet og læst af tusindvis af læsere. “Kaliffen” fortsætter for fuld udblæsning, hvor 3. bind “Missil” slap og hermed kickstartes endnu en hæsblæsende thriller.

Vi tog en snak med Nis Jakob om hans forfatterskab, inspirationen til Wolf-serien og dét at skrive spænding:

Krimimessen: Du har efterhånden været i bogbranchen i mange år og udgiver både krimier på Mofibo Originals samt på dit eget forlag Jakobs Press, som du i øvrigt startede for 10 år siden. Forinden din karriere som forfatter har du arbejdet både som musiker, bladtegner mm. Hvad fik dig i sin tid til at styre i retningen af at blive forfatter? Og, hvorfor krimigenren?

Nis Jakob: Jeg har øvet mig i at skrive i mange år. Allerede da jeg var ti år gammel vidste jeg, at det var det, jeg gerne ville. Og jeg vidste også, at det var spænding og krimi, der interesserede mig som genre. Jeg kan huske tilbage i folkeskolen, da vi skulle skrive de første stile. Hvis jeg kunne skrive fristil og fortælle en historie, hvor der dukkede sorte biler op om natten med skumle personer bag rattet, var jeg i mit es. Det mørke og farlige drog mig allerede dengang.

Men som sagt, det har taget mange år at blive klar til at skrive noget rigtig godt. Og i mellemtiden har jeg været optaget af andre kreative udfoldelser, som også har skaffet mig smør på brødet. Det var faktisk min korte, men heftige karriere som sanger i mit eget band, der endelig sporede mig helt bogstaveligt ind på, hvad det vil sige at finde sin stemme som forfatter. En sang, der synges og en roman der skrives, har nemlig en ting til fælles. Begge udtryk skal kunne forføre publikum til at gå ind i en fantasiverden. Og som sanger opdagede jeg, at der for mig kun var én måde at gøre det på, og det var ved at synge uden filter direkte fra hjertet. Når du synger er det meget enkelt. Hvis du ikke er i kontakt med din stemme, står publikum af med det samme. Og hvis du som sanger ikke er tro mod sin stemme, så kan du ikke skabe den hypnose og forførelse, som er nøglen i al kunstnerisk udtryk efter min mening. Den erfaring åbnede mig op som forfatter. Siden har jeg ikke set mig tilbage.

Krimimessen: Hvordan opstod idéen til figuren Wolf?

Nis Jakob: Det var en lang proces, det er ret svært at forklare efterfølgende. Jeg begyndte på den første bog på et tidspunkt, måske ti år før den udkom. Her skrev jeg mig ind på Wolfs figur i en søgen efter en spændende person, som kunne udtrykke nogle fornemmelser og følelser, jeg selv rummede i forhold til både privatlivet og verdens generelle tilstand i øvrigt.

Indtil Wolf-serien har jeg kun skrevet enkeltstående romaner, men jeg ønskede at skabe en serie, et epos som strakte sig over flere tusinde sider og som kunne være en beretning om en mandetype, der måske er ved at uddø. Den handlende type, der løser problemer ved at agere hårdt og kontant. Så bogen er blandt meget andet en undersøgelse af denne mandetype og hans ageren og selverkendelse i en stadig mere dystopisk verden.

Krimimessen: Temaer du kredser om i dine bøger, er tit funderet i verdens politiske problemstillinger. I ”Kaliffen” kredser du blandt andet om trusselsbilledet omkring terror og IS. Hvad er det, der fascinerer dig ved de politiske dramaer/dilemmaer?

Nis Jakob: Jeg har nok en ”medfødt” tendens til at se verden som en kamp mellem det politiske og det personlige. Det politiske påvirker de strukturerer i samfundet omkring os, der virker ind på vores personlige liv. Omvendt er det, det personlige, der forandrer det politiske i sidste ende.

Der foregår en evig kamp mellem det pres, som samfundet lægger på os i form af økonomiske rammer og sociale konstruktioner af mere eller mindre undertrykkende art og så vores indre verden af anelser, håb og personlige, psykologiske konflikter, som vi kæmper for at udtrykke og forløse både på vores helt private vegne, men også på et samfundsplan, fordi vi alle sammen dybest set hænger sammen i sidste ende.

Og det er i det spænd af socialt pres og personlige, indre kampe, at de gode fortællinger opstår, som er med til at få os til at se på os selv og verden med lidt andre øjne.

Krimimessen: Dine romaner har et særligt fokus på suspense og thrillerens virkemidler. Hvad skal en god spændingsroman indeholde for at holde læseren godt fast? 

Nis Jakob: Det er ikke nok med et godt plot og en god overordnet ide for at skabe spænding. Spænding er ikke nødvendigvis, at noget er larmende og vildt eller lyder godt på papiret. Det bærende for god spænding er karaktererne. Du skal kunne lide karaktererne, som læser. God spænding skal bygge på identifikation med karaktererne, som handler ud fra deres egne indre konflikter og orientering uden kendskab til det store plot og uden at vide, hvordan tingene udvikler sig. God spænding opstår, når personerne i en roman har modstridende mål med deres handlinger. Det må gerne blive livstruende eller i det mindste skabe alvorlige trusler for romanens hovedpersoner, som de efter bedste evne skal forsøge at undgå eller forhindre. Desuden er informationsøkonomien afgørende. Som forfatter skal du dosere den information, der lægges ind i romanen med den helt rette timing for at holde spændingsfjederen konstant stram og endog stramme den til mod slutningen af en bog.

Krimimessen: Jeg vil her til sidst høre, om du vil anbefale tre gode læseoplevelser til Krimimessens følgere?

Nis Jakob: Jeg vil gerne anbefale: Jeg er Pilgrim af Terry Hayes, Mænd der hader kvinder af Stieg Larsson og Min Kamp af Karl Ove Knausgård.

Kaliffen

Da politikommissær B&O med hjælp fra Wolf stjæler over syv millioner kroner under en razzia hos en københavnsk narkobande, er han ikke klar over, hvilke alvorlige problemer det skaber for hans ulovlige, private politienhed og ikke mindst den unge politiassistent Sarah.

Inessa kan ikke holde ud at gemme sig i Østrig, hvor Spike har indkvarteret hende i en lille by. Hun savner desuden Vladimir og vender derfor tilbage til Moskva i den tro, at hendes plageånd, seriemorderen Nils, er død og ikke længere udgør en trussel.

I Paris bor en syrisk flygtning, som under kodenavnet Kaliffen styrer terrorganisationen IS’s europæiske afdeling. Wolf og Inessa sendes til den franske hovedstad for at eliminere Kaliffen og beslaglægge hans terrorplaner, der viser sig at omfatte et blodigt angreb i København.

“Kaliffen” er bind 4 i Nis Jakobs serie om danske Wolf og russiske Inessa og er udgivet på forlaget JAKOBs Press.

Nis Jakob er i øvrigt at finde på Krimimessen 2021.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.